Catalizatoare Dacia 1100
Catalizatoare Dacia 1300
Catalizatoare Dacia 1310
Catalizatoare Dacia 1320
Catalizatoare Dacia 1400
Catalizatoare Dacia 1400 Sport
Catalizatoare Dacia 1410
Catalizatoare Dacia 2000
Catalizatoare Dacia 500
Catalizatoare Dacia Liberta
Catalizatoare Dacia Logan
Catalizatoare Dacia Nova
Catalizatoare Dacia Solenza
Catalizatoare Dacia Super Nova

 

Dacia, o marca romaneasca care a deschis productia de automobile in masa si la noi

 In anii ’60 pentru regimul comunist din Romania a devenit o prioritate sa se construiasca un automobil national, asa cum se intampla si in celelalte tari ale blocului estic. Dar, pentru ca lucrurile sa se petreaca mai rapid si sa se reduca timpul de proiectare si productie in serie a unui autoturism autoritatile romane au considerat ca o licenta obtinuta de la un producator strain este solutia perfecta pentru a ajunge la rezultatul dorit. La aceasta licitatie au participat Renault, Peugeot, Fiat, Alfa Romeo si Austin. De asemenea, s-au testat mai multe modele de masini.

In anul 1966, dupa vizita istorica a presedintelui francez Charles de Gaulle in Romania, s-a luat decizia la nivel de partid ca in uzinele Dacia sa se produca autoturisme sub licenta Renault. Datorita unor probleme tehnice si economice, oferta companiei pentru modelul Renault 12 a fost retrasa. Modelul se afla deja in stadiul de testare si trebuia lansat in Franta, in a doua jumatate a anului 1969. Dar contractul a fost semnat in septembrie 1966. Renault a permis partii romane sa inceapa asamblarea mai devreme a unui model intermediar pana cand Renault 12 urma sa fie pregatit pentru productie. La inceput a fost ales modelul Renault 16 dar pana la urma s-a optat pentru modelul Renault 8.

Dacia a luat nastere la Colibasi (astazi Mioveni), avand la baza un acord intre autoritatile comuniste si producatorul francez de automobile Renault care prevedea asamblarea unui model de masina sub marca Dacia. Constructia uzinei de la Mioveni a inceput in anul 1966 si a fost ridicata in timp record, adica in mai putin de un an si jumatate. Pe data de 1 iulie 1968 incep testele pentru cele 217 statii de lucru din uzina iar in data de 3 august 1966 se testeaza primul motopropulsor. Pe data de 20 august 1968 incepe si productia primului automobil Dacia, deja mult prea celebrul model Dacia 1100, un model sub licenta Renault 8. Primul automobil care a iesit pe poarta fabricii de la Mioveni a fost facut cadou presedintelui Romaniei, Nicolae Ceausescu. Conform contractului, Renault furniza toate partile componente ale modelului urmand ca cei de la fabrica Dacia sa le asambleze. Din anul 1968 pana in 1972, au fost produse peste 44.000 de automobile, in anul 1970 suferind o usoara modificare estetica la partea frontala. A mai fost produs in numar limitat si modelul 1100S cu doua perechi de faruri si un motor mai puternic fiind folosit de Politia Romana si in raliuri. Insa, au ramas foarte putine in stare buna de functionare.

Dupa anul 1980, Dacia incearca sa produca un model pentru oras, acest model se numea Dacia 500 sau Lastun si era produsa in Timisoara. Dupa anul 1989, modelul este scos din fabricatie datorita problemelor de calitate si pretului ridicat.

Astazi, modelul cel mai apreciat de pe piata din seria de automobile Dacia este Duster care s-a remarcat ca fiind una dintre masinile care reusesc sa raspunda nevoilor celor care isi doresc sa conduca un model de masina romanesc.